Overslaan en naar de inhoud gaan

Supermarkt in 3D: studenten maken gezond aanbod zichtbaar

28 juni 2025 door Linda Groenen

Samen bouwen aan een gezondere supermarkt: studenten brengen aanbod in beeld. 
 
Hoe gezond is jouw supermarkt eigenlijk? In een innovatief project zoeken studenten van de opleiding Voeding, Kwaliteit en Techniek (VKT) van Yuverta het tot op de schapindeling uit. Samen met partners als HAS green academy, Questionmark, Imagem en het practoraat Innovatie voor duurzaam en gezond voedsel, bouwen ze aan een digitale 3D-supermarkt én een nieuwe meetmethode. 
 
> “Het is mooi om te zien hoe studenten abstracte thema’s als gezondheid en duurzaamheid concreet maken in een supermarktcontext.” – Lars Vierbergen, practor 
 
Het begon met een opvallende vraag: bieden supermarkten in economisch kwetsbare wijken minder gezonde producten aan dan die in rijkere buurten? Om dat te onderzoeken, moet je eerst weten hoe je ‘gezond aanbod’ meet. En dat blijkt nog niet zo eenvoudig. 
 
Studenten gingen aan de slag: ze maakten foto’s, analyseerden schappen en verwerkten hun bevindingen in een interactieve 3D-omgeving. Zo wordt letterlijk zichtbaar waar gezond en ongezond aanbod zich bevindt – en hoe dat verschilt per locatie en doelgroep. 
 
Het project is breed opgezet. Verschillende studentgroepen uit meerdere opleidingen werken verspreid over het studiejaar aan dezelfde hoofdopdracht. Dat vraagt om afstemming, maar levert ook veel op: studenten leren samenwerken, onderzoeken en adviseren in een realistische context. 
 
> “Ik ben trots dat dit project zo breed is opgezet. Het verbindt onderwijs, praktijk en maatschappelijke vraagstukken op een vernieuwende manier.” – Lars Vierbergen 
 
Het project sluit aan bij een groeiende maatschappelijke trend: meer aandacht voor de voedselomgeving en de invloed daarvan op ons eetgedrag. Door deze omgeving letterlijk in kaart te brengen, dragen studenten bij aan beter beleid, bewustwording én onderwijsontwikkeling. 
 
Of het nu gaat om het verbeteren van het aanbod in de supermarkt of het opleiden van de voedselprofessionals van morgen – dit project laat zien hoe praktijkgericht onderzoek het verschil kan maken.