Hoe krijg je jongeren enthousiast over plantaardig eten? Het project MAP – MBO in Actie voor Plantaardig eten laat zien hoe je dat aanpakt: door studenten zélf aan het roer te zetten. In dit vierjarige project werken mbo- en hbo-studenten samen aan een duurzamer voedselsysteem – met plantaardig eten als vertrekpunt.
“MAP laat zien hoe je jongeren écht betrekt bij de voedseltransitie. Niet alleen als doelgroep, maar als mede-onderzoekers.”
Studenten van Yuverta, HAS green academy en het Koning Willem I College onderzoeken hoe hun medestudenten denken over plantaardig eten. Ze voeren peilingen uit, ontwikkelen plantaardige menu’s en testen interventies – bijvoorbeeld tijdens cateringevents. Alles draait om bewustwording én gedragsverandering.
Wat het project bijzonder maakt, is de samenwerking tussen verschillende opleidingen: van studenten Voeding & Leefstijl adviseur tot koks in opleiding en studenten Food Innovation. Die mix zorgt voor creatieve ideeën én waardevolle inzichten.
“Ik ben vooral trots op mijn collega’s: zij slagen erin om dit thema op een natuurlijke manier in hun onderwijs te integreren.”, Lars Vierbergen, practor.
De aanleiding? De groeiende aandacht voor duurzaam eten – en het besef dat we nog weinig weten over hoe mbo-studenten hierin staan. MAP vult dat gat. Door studenten actief te betrekken, ontstaat er niet alleen meer inzicht, maar ook meer draagvlak voor verandering.
Vanuit het practoraat Innovaties voor Duurzaam en Gezond Voedsel sluit dit project perfect aan bij de vraag: hoe verleiden we consumenten tot een duurzamer voedingspatroon? En hoe maken we studenten mede-eigenaar van die verandering?
“Plantaardig eten raakt aan persoonlijke overtuigingen. Juist daarom is het belangrijk om ruimte te maken voor gesprek – en te zoeken naar gedeelde waarden zoals gezondheid, smaak en betaalbaarheid.”
De grootste uitdaging? Het vinden van de juiste toon en aanpak. Het onderwerp is gevoelig en vraagt om zorgvuldige begeleiding. Tegelijkertijd blijkt dat jongeren wél openstaan voor verandering – als het maar aansluit bij hun leefwereld. Inspirerende communicatie en lekkere voorbeelden maken het verschil.
In het schooljaar 2024–2025 zijn er al twee MAP-projecten uitgevoerd. Studenten ontwikkelden prototypes zoals smaaktesten, communicatiematerialen en suggesties voor kantine-aanpassingen. Ook verzamelden ze waardevolle data over behoeften en barrières, verwerkt in persona’s.
“Voor het eerst worden mbo-studenten op deze schaal participatief betrokken bij plantaardig eten. Dat maakt MAP vernieuwend – in aanpak én inhoud.”
MAP is meer dan een onderwijsproject. Het is een beweging waarin jongeren, docenten en kantinemedewerkers samen bouwen aan een duurzamer voedselsysteem. En dat begint gewoon op school – met een bord vol plantaardige inspiratie.