Werken in een echte praktijkomgeving motiveert en inspireert zowel de studenten als de docenten. “Dit is niet om een zesje te halen bij de docent. Werken in een echte praktijkomgeving doet iets met de motivatie van de studenten”, aldus Marloes van Dommelen. Docent bij de Yuverta mbo Voeding en leefstijladviseur.
Het is vrijdagmiddag en je voelt de spanning van de studenten. De aula staat vol met tafels. Groepen studenten en leerlingen lopen heen en weer om alles klaar te zetten. De ene groep heeft een grote poster. De andere groep heeft een collage gemaakt. Op iedere tafel staat een kleurrijk gerecht. Iedereen presenteert het eindresultaat op zijn eigen manier. Docenten lopen rond en observeren hoe het gaat. Vanmiddag is de middag van de eindpresentatie. Wekenlang hebben de studenten toegewerkt naar dit moment. Studenten van Yuverta mbo Voeding en leefstijladviseur en de leerlingen van het vmbo Delta college hebben de afgelopen periode intensief samengewerkt.
Studenten Lisa (16) en Safia (17) zijn als een van de eerste aan de beurt. Geven vol overgave hun uitleg en laten de docenten proeven wat ze hebben gemaakt. De adrenaline giert nog door hun lijf en staan vol trots na te genieten. Bij de vraag, wat is je het meest bijgebleven afgelopen weken hoeven ze niet lang na te denken. ‘Het zelf bedenken van het recept. Hoe het productieproces in elkaar zit van grond tot mond’, vertelt Lisa. Sophie vult aan ‘Ook het deel over duurzaamheid, ik merk dat ik nu bewuster bezig ben met wat dat eigenlijk is.’
Aan de start van de periode hebben de studenten en leerlingen een product gekregen van het bedrijf Baroef. Een product wat lokaal bij Baroef groeit of wordt gemaakt. En de centrale vraag bij het product was: ‘Hoe gaat dit product van grond tot mond?’.
Marloes zegt hierover, ‘studenten gaan echt onderzoeken waar producten vandaan komen. Wat ligt er nu eigenlijk op je bord? Is het duurzaam? Wat doet dit met je gezondheid? Uit welke voedingsstoffen bestaat dit product?’
In kleine groepjes hebben de studenten en leerlingen samengewerkt.
Willem van Bommel, chef-kok Natuurpoort de Peel en Baroef, begeleide de studenten en leerlingen op de praktijklocatie. ‘Het moest luchtig blijven, behapbaar zijn. Wat kun je niet in de klas leren? Dat moet je juist vertellen en laten zien.’
Hij laat in zijn keuken zien hoe je op een andere manier naar de producten kunt kijken. Hoe je bepaalde kooktechnieken kunt toepassen. Hier praat hij met veel energie over. De studenten en leerlingen bruisen en hebben zin om te starten aan de praktijkopdracht.
Willem ziet dat het belangrijk is om studenten en leerlingen te inspireren over de mogelijkheden binnen de voedingsindustrie. Nu en in de toekomst.
Samenwerken voor beter onderwijs
Door de samenwerking met bedrijven sluit het onderwijs veel beter aan op de toekomst. De uitdagingen die het voedselsysteem heeft wordt duidelijker voor studenten en leerlingen. En de motivatie om voor een opleiding in de voedselindustrie te kiezen is aantrekkelijker.
Kortom, praktijkgerichte modules ontwikkelen en aanbieden is een succes voor alle partijen.