Tijdens de lancering van de hotspot op 14 maart hebben de practoren hun visie gedeeld op het doen van onderzoek en samenwerken met de praktijk. Omdat er binnen elke opleiding al vele ontwikkelingen gaande zijn, is er stilgestaan bij wat er momenteel gebeurt en waar de ambities liggen.
Op de vraag: "Samen leren innoveren met het bedrijfsleven: waar zet jij het plusje?" kwamen vele (diverse) ideeën:
- Praktijkgerichte vragen
- Onderzoekend leren
- Vast onderdeel in het onderwijsprogramma
- Meer verbinding met bedrijven
- Innovaties van bedrijven inzetten
- Verbinding tussen niveau 2, 3, 4 + HBO, WO
- Verbinding tussen Yuverta-instellingen
- Initiatieven vanuit bedrijven in plaats van vanuit de opleiding
- Markt onderzoeksbureau
- Start-ups
- Verbinding met studieclubs
- Versterken samenwerking met HBO
- Interdisciplinair werken
- Bedrijfsopdrachten combineren met excursies
- Meer droge stof
- Langer houdbaar
- Gezonde bodem
- Verwerking restproducten
- Biodiversiteit
- N-uitstoot
- Koolstofopslag
- Jaarrond teeltplan
- Verwaarden van reststromen
- Duurzame gewasbescherming
- Voedselveiligheid
- Duurzame keten
- Consument (lifestyle)
- Duurzaam, gezond en betaalbaar voor iedereen
- Social design thinking
- Faciliteiten op bedrijven gebruiken voor onderwijs
- Ideeenbus op locaties..
Op de tweede vraag: "Met welk bedrijf zet jij het plusje?" kwamen meerdere suggesties uit verschillende schakels in de voedselketen voorbij
Dit laat zien dat alle opleidingen al een breed scala aan mogelijke partners uit het bedrijfsleven en kennisinstellingen hebben en tegelijkertijd dat een goede afstemming tussen de hotspot, practoraten en andere betrokkenen voor de volgende stap essentieel is.
Hoe nu verder:
Elke opleiding zal, onder andere via de practoren, werken aan de volgende stap: een mooi programma waarbij de genoemde suggesties en andere ideeën verder ontwikkeld kunnen worden. De verbinding tussen de practoraten, de hotspot en het onderwijs, én het verbinden van deze nieuwe vormen van onderwijs aan bedrijven enerzijds en aan de opleidingen anderzijds, is hierbij de gezamenlijke opgave.
Komend schooljaar willen we hierin de volgende stap zetten. De bovengenoemde ideeën gebruiken we hiervoor uiteraard als input. In overleg met de teams gaan we kijken welke kansen het meest vruchtbaar zijn. Via de nieuwsbrieven zullen we jullie komend schooljaar op de hoogte houden van de ontwikkelingen.